1. 5p² = krachtige impact aanpak gebaseerd op 25 Punten


De nieuwe economie vraagt om een bredere en complete visie op bedrijfsvoering en marketing. Een aanpak die aansluit bij Social Enterprises en impact ondernemers. Marketingstrateeg en impact developer Mark Damman ontwikkelde een speciale holistische methode op basis van ervaring en bewezen theorieën. Deze marketing- en managementmix voor de nieuwe economie vraagt om de 5p kwadraat methodiek. Het kwadraat laat de onderliggende kracht zien van de 25 punten die onlosmakelijk verbonden zijn aan de 5p's.


5p² : Product + People + Planet + Profit + Plan

Hieronder vind je de 25 punten die horen bij de marketingmix voor duurzame impactbedrijven, op basis van de 5p kwadraat aanpak van Mark Damman:


Product:

  • Waardepropositie: heldere beschrijving van de waarde die het product of de dienst biedt aan klanten.
  • Duurzaamheid: hoe het product of de dienst bijdraagt aan een duurzame toekomst en het verminderen van milieu-impact door aandacht te hebben voor de plaats en wijze van productie en de manier waarop het product of de dienst verkocht wordt.
  • Kwaliteit: zorgen voor een hoogwaardig en betrouwbaar product of dienst dat minimaal net zo goed of beter is dan de concurrent en garandeer dat.
  • Design: esthetisch aantrekkelijke producten of diensten ontwerpen volgens duurzame uitgangspunten.
  • Innovatie: blijven vernieuwen en verbeteren om relevant te blijven.


People:

  • Klantrelaties: zorgen voor een goede relatie met klanten door middel van empathie, authenticiteit en open communicatie.
  • Community: bouwen aan een gemeenschap rondom het merk en producten/diensten.
  • Medewerkers: zorgen voor een goede werkomgeving en betrokkenheid van medewerkers bij het bedrijf en de bedrijven in de productieketen door ze eerlijk te belonen, een inclusieve en menswaardige werkomgeving te bieden en ze de ruimte te geven om zich te ontwikkelen door middel van trainingen en opleidingen, zodat ze optimaal kunnen bijdragen aan de kwaliteit en service van de organisatie.
  • Stakeholders: betrekken van belanghebbenden partners en leveranciers bij de ontwikkeling en doelstelling van het bedrijf en hun feedback serieus nemen en werken volgens dezelfde waarden en normen.
  • Cultuur: creëren van een bedrijfscultuur die past bij de missie en waarden van het bedrijf en waarbij de duurzame missie zichtbaar is.


Planet:

  • Milieu-impact: zorgen voor een zo klein mogelijke milieu-impact bij de productie en levering van producten en diensten.
  • Duurzame materialen: gebruikmaken van duurzame materialen en grondstoffen in de productie.
  • Klimaatneutraliteit: streven naar klimaatneutraliteit door middel van compensatie en/of reductie van CO2-uitstoot.
  • Circulaire economie: werken aan een circulaire economie door het recyclen en hergebruiken van producten en materialen.
  • Biodiversiteit: bijdragen aan het behoud en herstel van biodiversiteit door duurzame landbouw- en productiemethoden.


Profit:

  • Financiële doelen: stellen van duidelijke financiële doelen en een businessmodel dat deze doelen ondersteunt en de beoogde impact mogelijk maakt.
  • Waardecreatie: creëren van waarde voor klanten, medewerkers en andere belanghebbenden.
  • Kostenefficiëntie: zorgen voor kostenefficiënte bedrijfsvoering door middel van innovatie en optimalisatie.
  • Marge: behalen van een gezonde marge op producten en diensten.
  • Duurzame financiering: streven naar duurzame financiering, bijvoorbeeld door middel van crowdfunding of impactinvesteringen.


Plan:

  • Strategie: bepalen van een duidelijke strategie voor het bedrijf en duurzaam proces voor de uitvoering daarvan.
  • Doelen: stellen van meetbare doelen die bijdragen aan de missie van het bedrijf.
  • Marketing en promotie: ontwikkelen van een marketingstrategie die past bij de doelgroep en het merk en laat zien dat wat je claimt te doen ook waarmaakt.
  • Monitoring en evaluatie: monitoren van de voortgang van de doelen en het evalueren van de impact van het bedrijf, om zo nodig bij te sturen en te blijven voldoen aan de verwachtingen van klanten en belanghebbenden. Certificering kan hiervan een onderdeel zijn.
  • Continue verbetering: het blijven verbeteren van de bedrijfsvoering en producten/diensten op basis van feedback en evaluatie, om zo de impact te vergroten en de missie van het bedrijf te realiseren.


De 5P kwadraat methodiek biedt een holistische en complete visie op bedrijfsvoering en marketing voor duurzame impactbedrijven. Het is een krachtig hulpmiddel om de juiste balans te vinden tussen product, people, planet, profit en plan. Jouw Impact Partner kan helpen bij het opzetten van deze strategie en het invullen van de aanpak. Als onderdeel van de aanpak wordt er jaarlijks gemonitord en gerapporteerd, wat helpt om de voortgang te volgen en waar nodig bij te sturen. Deze aanpak is uitermate geschikt voor social enterprises en bedrijven die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen en kan bijdragen aan een positieve impact op de wereld en de samenleving.